آزمایشات بالینی و معجزه زعفران در درمان بیماریهای اسکیزو فرنی

در سالهای اخیر چندین مدل حیوانی و آزمایشات بالینی برای تعیین ایمنی آن انجام شده است.

در مطالعه دوسوکور و کنترل شده با دارونما، پس از یک هفته درمان با زعفران نگین صادراتی (200 و 400 میلی گرم در روز)، هیچ گونه اثر نامطلوبی بر سیستم انعقادی و ضد انعقاد گزارش نشده است.

در کارآزمایی بالینی دیگری، حیدرزاده و همکاران (2015) ایمنی زعفران و کروسین را در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که زعفران و کروسین (در دوزهای 15 میلی گرم دو بار در روز) اثرات سمی روی تیروئید، کبد، کلیه و سیستم های خونی نشان نمی دهند. (16).

در آزمایشات حیوانی متوجه شدیم که در شرایط حاد و تحت حاد، عصاره آبی زعفران پوشال مشهد می تواند اثر سمی سافرانال را کاهش دهد.

نشان داده شد که پس از چهار روز تیمار توام سافرانال (1.2 میلی‌لیتر بر کیلوگرم، IP) و زعفران (5، 10، 20 و 30 میلی‌گرم بر کیلوگرم، IP)، میزان مرگ و میر به طور معنی‌داری در موش‌ها کاهش یافت.

همچنین در مدل تحت حاد، مصرف همزمان سافرانال (2/0 میلی‌لیتر/کیلوگرم در روز) و زعفران سرگل سحر خیز (5، 10 و 20 میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز) منجر به کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر در حیوانات شد.

زعفران و اجزای اصلی آن پس از مصرف خوراکی در مطالعات حیوانی (قرار گرفتن در معرض حاد) بی خطر بودند.

در حالی که پس از درمان تحت حاد برخی از اثرات سمی ذکر شد. تجویز عصاره اتانولی زعفران نگین قائنات (0.35، 0.7، 1.05 گرم بر کیلوگرم) به مدت دو هفته باعث کاهش هموگلوبین (Hb)، هماتوکریت (HCT) و کل گلبول های قرمز خون (RBC) در موش صحرایی شد.

 

  • منابع:
    1. Toxicology effects of saffron and its constituents: a review.
  • تبلیغات:
    1. استفاده از پالت برای جابجایی کشتی!
    2. خرید مایع ظرفشویی صنعتی
    3. جعبه پلاستیکی از بین برنده میکروب
    4. آیا می دانید روغن کنجد غذای محبوب کدام حیوان است؟